Jezus in de werkplaats van zijn vader

mw04407 Millais  Charles Dickens ergert zich aan een schilderij van John Everett Millais 

Marcus 6:3  ‘Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria …?’

001 John_Everett_Millais_-_Christ_in_the_House_of_His_Parents_Tate Brittain

John Everett Millais, Jezus in de werkplaats van zijn vader. (Tate Britain Londen)

In 1850 exposeerde de prerafaëlitische broederschap voor het eerst schilderijen in de Royal Academie in Londen. Charles Dickens ging er een kijkje nemen en wond zich op over het getoonde werk. De prerafaëlieten wilden los komen van de academische kunst van hun tijd. Ze keerden terug naar de in hun ogen simpele en eerlijke kunst uit de tijd john_everett_millais_-_christ_in_the_house_of_his_parents_the_carpenters_shop_1849-1850_86_4x139_7cm_tate_britain.1200x0 (3)vóór de renaissance met als één van de belangrijkste kunstenaars Rafaël Sanzio, vandaar hun naam. Dickens vond het maar niks. Hij maakte zich vooral kwaad over een schilderij van de jonge John Everett Millais met Jezus in de werkplaats van zijn vader. Een schilderij over een bijbels verhaal, geplaatst in de eigen tijd, zoals dat ook in de middeleeuwen gewoon was. Het schilderij is vol symboliek. De kleine Jezus heeft zich john_everett_millais_-_christ_in_the_house_of_his_parents_the_carpenters_shop_1849-1850_86_4x139_7cm_tate_britain.1200x0 (2)verwond aan zijn hand. De jonge Johannes komt aan met een bekken water. Op een john_everett_millais_-_christ_in_the_house_of_his_parents_the_carpenters_shop_1849-1850_86_4x139_7cm_tate_britain.1200x0ladder zit een duif als teken van de Heilige Geest. Dickens schreef een woedend stuk over het schilderij in het door hem geredigeerde veelgelezen weekblad ‘Household Words’. De kleine Jezus noemt hij een afschuwelijk roodharig ventje in een nachtjapon. Johannes vind hij een knaap die zojuist in een goot imagesheeft gespeeld. Moeder Maria ‘met haar scheve nek’ vind hij monsterlijk. Evenals de moeder van Johannes die hij vergelijkt met een oude vrouw die snuif wil kopen en zich vergist in de winkel. Voor de halfnaakte timmermansknecht heeft hij geen goed woord over. Hij minacht de volgens hem diep gezonken prerafaëlieten, die het ontbreekt aan smaak, gevoel en kundigheid. De tijd gaf Dickens ongelijk. Het schilderij van Millais hangt nu in de Tate Britain in Londen en prerafaëlieten als John Everett Millais,William Hunt, Dante Gabriel Rossetti en de latere Edward Burne-Jones zijn bijzonder geliefde kunstenaars. 

capturePRdickens4P

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s